پخت انواع غذاهای محلی در روستای دورودگاه

سال ساخت
11 شهریور 1400
دوره
هخامنشیان
قدمت
1400 سال

معرفی

یکشنبه, 12 آذر 1391
کد پست : 24
بازدید : 493
دیدگاه : بدون

غذاها و خوراکیهای محلی

لورک – رنگینک – قلیه ماهی - قلیه میگو - نون محلی – مشتک – گرده – نون زرد – شلشلک - رشته تپک - شله خرما -مشتک جیکه ای- شله گندمی – للک - دال عدس – آلودوپیازه - اب داغک – اشکنه - تلیت کشک - حلوا خرمایی -خاگ نماته – پکورا – سمبوسه - خورشت کدوتنبل

غذا های سنتی

به علت نزديكي به دريا و صيد ماهي و ميگو اكثر غذاهاي سنتي با غذاهاي موجودات دريايي درست مي شود. و دشت نشينان از غذاهايي استفاده مي‌كنند كه در آنها گندم و لبنيات به كار رفته است.

قليه ماهي: قليه ماهي از غذاهاي پرآوازه و خوشمزه بوشهر است كه با چاشني ترشي به نام تمرهندي تهيه مي‌شود. روش تهيه ابتدا پياز و سير را سرخ كرده سبزي ماهي يا گشنيز به آن افزوده و ماهي را روي آن سرخ مي‌كنند. ادويه‌جات فلفل و نمك و زردچوبه نيز به آن مي‌افزايند. سپس آب تمرهندي و مقداري آرد به آن مي زنند.

تنداز ماهی:‏ كه ماهي را سرخ كرده و همراه با پياز و سبزيجات (گشنيز و شويد) هنگام دم كردن برنج آن را لابه‌لاي برنج مي گذارند. ميگو نيز به روش‌هاي بالا تهيه مي‌شود. با اين اختلاف كه به جاي ماهي از ميگو استفاده مي‌كنند.

گمنه يا للك:‏ گمنه از بلغور گندم تهيه مي‌شد. ابتدا پياز داغ درست كرده بعد به آن آب مي‌زنند. بعد از جوش آمدن گندم را كه قبلاً بو داده‌اند به آن مي‌افزايند و مانند برنج دم مي‌كنند. اين غذا اكثراً در دشت درست مي‌شود.

رشته:‏ رشته را نيز مانند برنج پخته و آن را دم مي‌كنند وبعد و با بادمجان سرخ كرده يا ماهي آنرا مي خورند.

دال عدسي: ابتدا عدس قرمز را همراه با سيب‌زميني پخته سپس آن را روي پياز داغ و سير و فلفل ريخته و چاشني يا ليموعماني به آن اضافه مي‌كنند.

شيريني‌ها

رنگينك: ‏از شيريني‌هاي متداول است كه سر سفره آورده مي‌شود. ابتدا رطبها را در ظرفي چيده آرد و روغن سرخ كرده روي آنها ريخته بعد باپودر دارچين و قند روي آن را تزيين مي‌كنند.

حلواي خرما:‏ دانه‌هاي خرما را كشيده و آنها را نرم كرده و در آرد و روغن سرخ مي‌كنند. اين حلوا در تمام نقاط تهيه مي‌شود.

نان‌ها :‏ در روستا پختن دو نوع نان معمول است: يكي در تنور و ديگري روي تابه نان تنوري ضخيم و به گرده مشهور است روي آن را كنجد مي‌پاشند و در تنور مي‌پزند. نان نازك را با ابزاري به نام تير روي صفحه‌ تخته‌اي به نام خون xun‏ پهن مي‌كنند. سپس آن را روي تابه مي‌پزند. نوع اين نان نازك و خشك تا ماه‌ها قابل نگهداري است. روي تابه نان نرم و كوچكتري به نام مشتك يا بلبل نيز تهيه مي‌شود كه اكثراً جهت صبحانه صرف مي‌شود. همچنین نان دیگری به نام نان شیرین (نان زرد) را از روی تابه تهییه می کنند.

{jcomments on}

برچسب ها

493 بار

بازدید

3 دقیقه

زمان مطالعه

بدون گفتگو

تعداد دیدگاه

درباره نویسنده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0

دیدگاه (0)

کسب رتبه 0 ستاره ، از 5 ستاره ، از مجموع 0 نظر ثبت شده
هنوز هیچ دیدگاهی ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه

  1. ارسال دیدگاه به عنوان مهمان ثبت نام یا ورورد به ناحیه کاربری.
امتیاز به این پست:
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک موقعیت شما
لطفا کد امنیتی زیر را وارد کنید
امروز : جمعه, 10 فروردين 1403 17:24 ب ظ

اطلاعات جاذبه گردشگری

  • بازدید از این جاذبه
  • مدت زمان بازدید از این جاذبه
  • قدمت
  • تاریخ ساخت